Big Brother is sinds de start van 1991 groots te noemen. Het realityprogramma is in 47 landen geproduceerd en in meer dan 120 landen uitgezonden. Volgend jaar staan 25 internationale Big Brothers op de tv programmering. Dat is één keer eerder gebeurd op het hoogtepunt in het jaar 2003. De Nederlandse markt is zich er niet van bewust dat Big Brother nog steeds zo’n groot format is in het buitenland laat Iris Boelhouwer, Managing Director Creative Operations bij Endemol weten. In de grote landen zit het zestiende seizoen er alweer op en net als je denkt dat je door de landen heen bent, trekt China opeens de portemonnee open voegt ze eraan toe.
Wie denkt dat Big Brother een simpel programma is heeft het mis, er wordt een flink consultancypakket bij geleverd. Een eerste serie wordt ondersteund met tientallen dagen consultancy vertelt Boelhouwer. Zijn we wereldwijd dan niet al flink bedreven in het maken van reality? De training is vrij noodzakelijk, want het is echt een vak. Big Brother is een heel ander soort reality dan bijvoorbeeld The Bachelor. Het huis moet op een bepaalde manier worden gebouwd, de toepassing en installatie van de techniek luistert heel nauw en je moet leren hoe je moet loggen. Teams worden intensief getraind om processen te managen. In de meeste grote landen is consultancy inmiddels bij de zestiende serie niet meer nodig. Maar ook daar wordt, bij een vernieuwd team bijvoorbeeld, nog wel eens om een dagje training gevraagd. Bij een eerste serie krijg je de volle mep, voor de tweede serie al iets minder, de derde nog iets minder, en daarna weten ze echt wel hoe ze het moeten maken.
Dit bericht verscheen op BigBrotherNederland.nl – De nieuws website over Big Brother Nederland
Reacties (1)
Mooi zo